15.
HARRERARAKO EGOITZA-EGITURAK
izateko
beharrizana azpimarratu da, zaintzapeko pisuak zehazki,
ostatua eta hezkuntzako esku-hartzea eskainiko dutenak,
eguneroko konpainiarekin, eta buruko gaixotasuna duen
pertsona espetxetik irteteko aukera ahalbidetuko dutenak,
bere egoera testuinguru osasungarriagoan lantzeko eta
gizarteratze-irizpide egokiagoak ezartzeko asmoz. Egitura
horiek pertsonak baliabide sozio-sanitario normalizatuen
sarera sartzeko katalizatzaile izan litezke, espetxetik baliabi-
deok zuzenean eskuratzea normalean bideraezina baita, are
gehiago jarraipena egiteko egoitza-baliabide bat eduki gabe,
pertsonaren loturari eutsiko diona eta espazio terapeutikoen
aprobetxamendua gaituko duena.
Ildo horretatik, substantzien erabileraren ziozko nahasdurak
dituzten pertsonentzako egoitza-baliabideak kualifikatu eta
indartzeko aukera adierazten da, eta, horretarako, baliabide
ekonomiko handiagoak jarri beharko lirateke eta prestakun
tza espezializatua duten langileak izan, buruko osasunean
arreta espezifikoagoa eman ahal izan dadin. Baliabide ho-
riek, beren ibilbidea eta izaera kontuan hartuta, patologia
duala duten presoak hartzen ari dira, komorbilitate-egoerak
eman baitira nahasdura psikotikoarem edo nortasun-nahas-
duraren eta substantzia-erabileraren ondoriozko nahasdu-
raren artean, espetxeetako eskakizunetan sartzen direlarik,
eskaintzen duten euskarriagatik, pertsonaren tratamendua
erraztu ahala.
Bestalde,
EGONALDI LUZEKO egoitza-baliabide
gehiago
sortzeko beharrizana baloratu beharko litzateke narriadura
kognitibo larriak dituzten pertsonentzat, beren autonomia
pertsonala bizi osorako mugatuta dituzten oligofreniekin (ur-
tebetetik gorako itxarote-aldiak daude horrelako baliabide
urrietara sartzeko).
16.
Beharrezkoa da buruko gaixotasunak dituzten per
tsonek adierazitakoak bezalako egoitza-baliabideak eta
bitarteko baliabideak
ESKURATZEKO ERRAZTASUNAK
jartzea, esaterako: eguneko ospitaleak, eguneko zentroak
eta lanbide-tailerrak. Horren harira, beharrezkoa da admi-
nistrazioek baliabide jakin batzuk (errolda, mendekotasun-
egoeraren aitorpena...) eskuratzeko eskatzen dituzten trami-
te burokratikoak
MALGUAGO BIHURTZEA
,
batez ere bide
normalizatuak erabiltzen ez dituzten edo itxaro-aldiek espe
txe-egoeraren luzapena eragiten duten presoen kasuan.
17.
Azkenik, beharrezkoa da zigorra betearazteko poli-
tika gobernuko sail desberdinen artean eta tokiko eta foruko
administrazioen eskutik adostutako eta partekatutako eran
tzukizun gisa hartzea, justizia-arloko neurriak ez ezik, gizarte,
osasun, hezkuntza, etxebizitza… arloko politiketako neurriak
ere aurreikusten dituelako. Politika horien integrazio koordi-
natu eta zeharkakoa, euskal sare instituzional osoa inplika
tzen duena Arartekoak defendatzen duen eredu propioaren
esparruan, ezinbesteko erreferentzia da Euskadik espetxe-
politikak beregain hartzeko oso-osorik.
Adingabeei dagokienez:
18.
Beharrezkoa dirudi arreta kualifikatu eta espezifikoa
garatu eta martxan jartzea (integrala, osasuneko profesio-
nalak eta hezitzaileak barne hartzen dituena), adingabeen
osasun hobea (diagnostiko goiztiarra eta lantze espezi-
fikoa berariaz jorratuz) eta profesionalen lanaren optimiza-
zioa indartuz. Horretarako, hezkuntza, osasun eta justiziako
prestakuntza sakondu behar da eta biztanleriako sektore
honen arretan esku hartzen duten tresna eta prozesuak era
egokian ezarri behar dira.
A
skatasunik
gabe
dauden
pertsonen
buruko
osasunari
EAE
n
emandako
arreta
soziosanitarioa
18
(
I). LABURPENA
I
Aurrekoa ikusi