13.1.
Euskadin e-inklusioa sustatzea
xede duten gomendioak
1.
Deskribapena: tokiko erakundeek tokiko agenda di-
gitalen sorrera sustatu dezaten,
eta informazioaren gizartearen garapenaren
arloan nazioarteko gainontzeko politikekin lerrokatuz;
modu horretan, Euskadin eten digitalen murrizketa az
kartuko baita tokiko erakundeek inplementatutako ekin
tza globalen bitartez.
Eusko Jaurlaritzako Kontseiluak (2012ko maiatzaren
22
an)
izenekoarekin hitzarmen bat sinatzea one
tsi zuen, Euskadiko Agenda Digitala 2015 izenekoaren
barruan tokiko agenda digitalen zabaltzea burutzeko.
Hori oinarritzat hartuta zera gomendatu da:
■
■
Parte hartzeko programa bat irekitzea, bertan, tartean
dauden alderdi guztiek (gobernua, enpresak, herri-
tarrak eta hirugarren sektorea) tokiko agenda digital
horien inplementazioaren inguruan duten ikuspegia
aurkeztu ahalko dute, baita agenden ardatz handie-
tako bakoitzean ezarri behar diren lehentasunak eta
gizarte beharrak identifikatzen lagundu ere.
■
■
Agenda digital horien kudeaketan gardentasun ariketa
bat egitea, herritarrei gai hauen gaineko informazioa
itzultzea erraztuz:
•
Aurreikusitako helburua (Agenda Digital 2015 pro-
grama indarrean dagoen bitartean lortu nahi diren
erdiespenak kuantifikatzea).
•
Agenda digital horien testuinguruan gauzatutako
jarduerak.
•
Gauzatutako ekintza bakoitzaren inpaktua.
•
Tokiko agenda digitalen xedeen erdiespen maila.
•
Tokiko agenda digitalen inpaktuaren ebaluazioa (zer
eragin duen lurralde garapenean, herritarren bizi-
kalitatearen hobekuntzan eta gizarte ongizatean...).
Gomendioaren hartzailea/k:
Ekonomiaren Garapen eta
Lehiakortasunaren Saila, EUDEL.
Eremua
:
testuinguru estrategikoa, tokiko garapena.
2.
Deskribapena: Interneterako sarbidea funtsezko
eskubide gisa bultzatzea.
Internet, lan egiteko edo
komunikatzeko tresna soil bat izateaz gain, gaur egun
bizi-kalitatearen eta gizarte ongizatearen hobekuntzari
lotuta egon daitekeen zerbitzua dela aintzat hartuta,
proposatu da Eusko Jaurlaritzako ekimen legegileen ba-
rruan, azken hori gaineratu dadila.
Orain dela gutxi,
Inter-
neterako sarbidea gizakien eskubidetzat jo zuen. NBEk
eman zituen argudioen artean,
k zera adie-
razi zuen:
“
La única y cambiante naturaleza de Internet
no sólo permite a los individuos ejercer su derecho de
opinión y expresión, sino que también forma parte de sus
derechos humanos y promueve el progreso de la socie
dad en su conjunto”
.
Europa mailan burututako praktiken gaineko azterketa
bat eginez gero,
bezalako herrialdeekin topo
egin dezakegu. Bertan, herritar guztiei Mb 1eko banda-
zabalera eskaintzen zaie, hau da, munduko lehen herrial-
dea da zeinetan banda zabaleko konexioak bermatzen
dituzten legeak sortu diren. Bertako planen artean, 2015.
urtea baino lehen 100 Mb eskaintzea legezko eskubide
bihurtzeko erronka dago.
Interneterako sarbidea Euskadiko herritarren eskubide
bilakatzeari dagokionez, IKT gizarte bonu bat abian jar
tzeko aukera mahaigaineratu da, IKT ekipamendua eta
konektibitatea erabilgarri egongo dela bermatzen diena
baldintza jakin batzuk betetzen dituzten pertsonei, ho-
rien artean: kide guztiak langabezian dituzten familiak,
gutxieneko prestazioak jasotzen dituzten adinekoak,
errenta baxuko pertsonak eta familiak, etab.
Proposatu den gizarte bonu horrek ekipamenduaren
erosketa eta erabilera barne hartzeaz gain, zerbitzuaren
ondoriozko fakturak murrizteko aukera eman beharko
luke (adibidez: Internetera konektatzeko zerbitzua), ope-
radoreekin sinatutako hitzarmenen bidez. Espainian an
tzerako esperientzia batzuk garatu izan dira, hala nola,
Asturiasen gauzatu zen
delakoa. Proiektu
horretan 10 milioi euro erabili ziren 18-35 urteko gazteek
IKTak erabiltzeko aukera eduki zezaten (ekipamendua
eta konektibitatea).
Hartzailea
:
Eusko Jaurlaritzako Lehendakaritza.
Eremua
:
IKTen sarbidea, IKT azpiegiturak, araudiaren
testuingurua eta testuinguru estrategikoa, IKTen de-
mokratizazioa.
3.
Deskribapena: ekintza berritzaileak eta elkarlaneko
ekintzak sustatzea eten digitalak murrizteko,
ahalmen
sortzailea saritzen duten eta jarduera mota horien aitor-
pena ahalbidetzen duten ekimenen lehiaketen bitartez.
Ildo horretan, jardun egokiaren (ekintza berritzailea)
adibide bat Gasteizko Diocesanas ikastetxeko
“
ikaskuntza-zerbitzuko” proiektua da. Proiektu horre-
tan, informatikako erdi mailako zikloko ikasleek per
tsonalizatutako Linux paketeak prestatzen ditu eta
amaierako erabiltzailearen lehentasunetara egokitzen
du. Hezkuntzako jarduera mota horrekin, edozein maila
eta espezialitateko ikastetxea esparru publikoko zentro
bilakatzen da, erreferentziazko komunitatean eragina du-
ten eta bertan garatzen diren proiektu zehatzen bidez.
Ikastetxeak komunitatearen beharren gaineko ikerketa
egiten du eta bere ezagutzak horiek konpontze aldera
aplikatzen ditu.
Ekimen mota horiek aurrera egin dezatela eta beste ideia
berritzaile posible batzuk abian jartzeko ispilu bilakatu
daitezen, praktika horiek aditzera emateko eta aitortzeko
gomendioa eman dugu, hainbat erakunde eta organis-
moren (publiko-pribatuak) arteko lankidetzak ezarriz eta,
beti, ekimen horiek herritarren eskutik abiatu daitezen
saiatuz (partikularrak, elkarteen sarea...).
Gomendatutako ekintzak:
■
■
Une honetan Euskadin e-inklusioaren arloan gauza
tzen ari diren praktika onen atzean dagoen berrikun
tza ezkutuari ikuspena ematea
bidez, bereziki, argi eta garbi
herritarrak ahalduntzera eta gizarte-egoera ahulean
dauden kolektiboekin lan egitera zuzenduta dauden
horiek. Garrantzitsua da berezko indarra duen kate-
goria bat sortzea, IKTekin, ongizatearekin eta gizarte
sustapenarekin lotura daukana. Horrez gain, garran
tzitsua da ikuspena gai edo jarduteko eremu horien
E-
inklusioa
eta
E
uskadin
herritarrek
ikt
en
bitartez
gizartean
eta
eremu
publikoan
parte
hartzea
162
(
IV). Ondorioak eta gomendioak
IV
Aurrekoa
ikusi