13.1. 
Euskadin e-inklusioa sustatzea
xede duten gomendioak
1. 
Deskribapena: tokiko erakundeek tokiko agenda di-
gitalen sorrera sustatu dezaten,
eta informazioaren gizartearen garapenaren
arloan nazioarteko gainon­tzeko politikekin lerrokatuz;
modu horretan, Euskadin eten digitalen murriz­keta az­
kartuko baita tokiko erakundeek inplementatutako ekin­
tza globalen bitartez.
Eusko Jaurlari­tzako Kon­tseiluak (2012ko maia­tzaren
22
an)
izenekoarekin hi­tzarmen bat sina­tzea one­
tsi zuen, Euskadiko Agenda Digitala 2015 izenekoaren
barruan tokiko agenda digitalen zabal­tzea buru­tzeko.
Hori oinarri­tzat hartuta zera gomendatu da:
Parte har­tzeko programa bat ireki­tzea, bertan, tartean
dauden alderdi guz­tiek (gobernua, enpresak, herri-
tarrak eta hirugarren sektorea) tokiko agenda digital
horien inplementazioaren inguruan duten ikuspegia
aurkez­tu ahalko dute, baita agenden arda­tz handie-
tako bakoi­tzean ezarri behar diren lehentasunak eta
gizarte beharrak identifika­tzen lagundu ere.
Agenda digital horien kudeaketan gardentasun ariketa
bat egitea, herritarrei gai hauen gaineko informazioa
i­tzul­tzea erraz­tuz:
• 
Aurreikusitako helburua (Agenda Digital 2015 pro-
grama indarrean dagoen bitartean lortu nahi diren
erdiespenak kuantifika­tzea).
• 
Agenda digital horien testuinguruan gauzatutako
jarduerak.
• 
Gauzatutako ekin­tza bakoi­tzaren inpaktua.
• 
Tokiko agenda digitalen xedeen erdiespen maila.
• 
Tokiko agenda digitalen inpaktuaren ebaluazioa (zer
eragin duen lurralde garapenean, herritarren bizi-
kalitatearen hobekun­tzan eta gizarte ongizatean...).
Gomendioaren har­tzailea/k:
Ekonomiaren Garapen eta
Lehiakortasunaren Saila, EUDEL.
Eremua
:
testuinguru estrategikoa, tokiko garapena.
2. 
Deskribapena: Interneterako sarbidea fun­tsez­ko
es­ku­bide gisa bul­tza­tzea.
Internet, lan egiteko edo
komunika­tzeko tresna soil bat izateaz gain, gaur egun
bizi-kalitatearen eta gizarte ongizatearen hobekun­tzari
lotuta egon daitekeen zerbi­tzua dela ain­tzat hartuta,
proposatu da Eusko Jaurlari­tzako ekimen legegileen ba-
rruan, az­ken hori gaineratu dadila.
Orain dela gu­txi,
Inter-
neterako sarbidea gizakien eskubide­tzat jo zuen. NBEk
eman zituen argudioen artean,
k zera adie-
razi zuen:
La única y cambiante naturaleza de Internet
no sólo permite a los individuos ejercer su derecho de
opinión y expresión, sino que también forma parte de sus
derechos humanos y promueve el progreso de la socie­
dad en su conjunto”
.
Europa mailan burututako praktiken gaineko az­terketa
bat eginez gero,
bezalako herrialdeekin topo
egin dezakegu. Bertan, herritar guz­tiei Mb 1eko banda-
zabalera eskain­tzen zaie, hau da, munduko lehen herrial-
dea da zeinetan banda zabaleko konexioak berma­tzen
dituz­ten legeak sortu diren. Bertako planen artean, 2015.
urtea baino lehen 100 Mb eskain­tzea legez­ko eskubide
bihur­tzeko erronka dago.
Interneterako sarbidea Euskadiko herritarren eskubide
bilaka­tzeari dagokionez, IKT gizarte bonu bat abian jar­
tzeko aukera mahaigaineratu da, IKT ekipamendua eta
konektibitatea erabilgarri egongo dela berma­tzen diena
baldin­tza jakin ba­tzuk bete­tzen dituz­ten per­tsonei, ho-
rien artean: kide guz­tiak langabezian dituz­ten familiak,
gu­txieneko prestazioak jaso­tzen dituz­ten adinekoak,
errenta baxuko per­tsonak eta familiak, etab.
Proposatu den gizarte bonu horrek ekipamenduaren
erosketa eta erabilera barne har­tzeaz gain, zerbi­tzuaren
ondorioz­ko fakturak murriz­teko aukera eman beharko
luke (adibidez: Internetera konekta­tzeko zerbi­tzua), ope-
radoreekin sinatutako hi­tzarmenen bidez. Espainian an­
tzerako esperien­tzia ba­tzuk garatu izan dira, hala nola,
Asturiasen gauzatu zen
delakoa. Proiektu
horretan 10 milioi euro erabili ziren 18-35 urteko gaz­teek
IKTak erabil­tzeko aukera eduki zezaten (ekipamendua
eta konektibitatea).
Har­tzailea
:
Eusko Jaurlari­tzako Lehendakari­tza.
Eremua
:
IKTen sarbidea, IKT az­piegiturak, araudiaren
testuingurua eta testuinguru estrategikoa, IKTen de-
mokratizazioa.
3. 
Deskribapena: ekin­tza berri­tzaileak eta elkarlaneko
ekin­tzak susta­tzea eten digitalak murriz­teko,
ahalmen
sor­tzailea sari­tzen duten eta jarduera mota horien aitor-
pena ahalbide­tzen duten ekimenen lehiaketen bitartez.
Ildo horretan, jardun egokiaren (ekin­tza berri­tzailea)
adibide bat Gasteiz­ko Diocesanas ikaste­txeko
ikaskun­tza-zerbi­tzuko” proiektua da. Proiektu horre-
tan, informatikako erdi mailako zikloko ikasleek per­
tsonalizatutako Linux paketeak presta­tzen ditu eta
amaierako erabil­tzailearen lehentasunetara egoki­tzen
du. Hez­kun­tzako jarduera mota horrekin, edozein maila
eta espezialitateko ikaste­txea esparru publikoko zentro
bilaka­tzen da, erreferen­tziaz­ko komunitatean eragina du-
ten eta bertan gara­tzen diren proiektu zeha­tzen bidez.
Ikaste­txeak komunitatearen beharren gaineko ikerketa
egiten du eta bere ezagu­tzak horiek konpon­tze aldera
aplika­tzen ditu.
Ekimen mota horiek aurrera egin dezatela eta beste ideia
berri­tzaile posible ba­tzuk abian jar­tzeko ispilu bilakatu
daitezen, praktika horiek adi­tzera emateko eta aitor­tzeko
gomendioa eman dugu, hainbat erakunde eta organis-
moren (publiko-pribatuak) arteko lankide­tzak ezarriz eta,
beti, ekimen horiek herritarren eskutik abiatu daitezen
saiatuz (partikularrak, elkarteen sarea...).
Gomendatutako ekin­tzak:
Une honetan Euskadin e-inklusioaren arloan gauza­
tzen ari diren praktika onen a­tzean dagoen berrikun­
tza ez­kutuari ikuspena ematea
bidez, bereziki, argi eta garbi
herritarrak ahalduntzera eta gizarte-egoera ahulean
dauden kolektiboekin lan egitera zuzenduta dauden
horiek. Garran­tzi­tsua da berez­ko indarra duen kate-
goria bat sor­tzea, IKTekin, ongizatearekin eta gizarte
sustapenarekin lotura daukana. Horrez gain, garran­
tzi­tsua da ikuspena gai edo jarduteko eremu horien
E-
inklusioa
eta
E
uskadin
herritarrek
ikt
en
bitartez
gizartean
eta
eremu
publikoan
parte
hartzea
162
(
IV). Ondorioak eta gomendioak
IV
Aurrekoa
ikusi