Skip to main content
  • Pertsona batek Arartekora jo zuen, Bilboko Bide Nagusian bizi diren auzokideen elkarte batzuen izenean, udalak ez baitzuen esku hartzen eremu horretan egiten diren jarduera ludiko eta manifestazioen ondorioz pairatzen duten zarata kontrolatzeko.

    2023ko uztailean, kaltetuek esku hartzeko eskatu zioten Bilboko Udalari, zarataren ondorioz nozitzen dituzten eragozpenei erantzuteko. Adierazi zutenez, eremu horretako musika-ikuskizunek behin eta berriz urratzen dituzte udal ordenantzak, 45 minutuko denbora-mugari eta anplifikadoreak erabiltzeari dagokienez. Horren ondorioz, zarata-legeriak baimendutako gehieneko mailatik gorako zarata-mailak jasaten dituzte beren etxebizitzetan. Era berean, Bizkaiko Foru Aldundiren Jauregiaren inguruan egiten diren elkarretaratze eta manifestazioek sortutako zarata-maila salatu zuten, parte-hartzaileek txilibituak, bozinak eta megafonia erabiltzen dituztelako.

    Auzokideen elkarteek hainbat proposamen zehatz helarazi zizkioten Bilboko Udalari Espazio Publikoaren Ordenantza aldatzeko, baita Udaltzaingoak jarduteko eta udalak berak zarata-araudia betearazteko irizpideak ere.

    Udalari laguntza galdegin ostean, hark txosten bat bidali zion Arartekoari, eta gogorarazi zion musika-ikuskizunen jarduerari buruzko araudia betetzen ez dela ikusten badute, herritarrek salaketa jar dezaketela Udaltzaingoan. Manifestazioek eta elkarretaratzeek sortzen duten zaratari buruz, uste du udal ordenantzatik kanpo geratzen dela eta Eusko Jaurlaritzari dagokiola manifestazioak egiteko baldintzak ezartzea. 

    Kexaren edukia aztertu eta gero, Arartekoak Bilboko Udalari gomendatu dio Espazio Publikoaren Ordenantza ezarriz, bitartekoak jar ditzala kaleko musika-emanaldiak kontrolatzeko, artistek bide publikoa erabiltzen dutenean, ezarrita dagoen gehieneko iraupena gaindituko ez dela berma dadin eta zarata-mugaren balioak bete daitezen. Manifestazioek eta elkarretaratzeek sortzen duten hots-eragina murrizteko, erakunde arteko lankidetza-tresna egokiak ezar ditzan ere eskatu dio, ekitaldi horiek gauzatzen direnean zarata arloko udal araudia beteko dela bermatzeko.

    EBAZPENA 

    Vitoria-Gasteiz, 2025eko urtarrilaren 13a
     

  • Arartekoak jarduera bat hasi zuen ofizioz, eta Donostiako Udalari argibide gehiago eskatu zizkion hedabideetan zabaldu zen berri honen gainean: martxoan, Martuteneko eraikin batean etxegabe batzuk irtenarazi zituztela.

    Egunkarietako informazioaren arabera, Udaltzaingoak, Polizia Nazionalak eta Ertzaintzak parte hartu zuten operazio batean, hainbat lagun identifikatu zituzten eta haietako batzuk Polizia Nazionalaren esku jarri zituzten, haien bizilekuaren administrazio-egoerarekin lotutako izapideak egiteko. Orobat, adierazi zen jarduera hura, ustez, segurtasun arrazoiengatik egin zela, eta eraikin hori kokatuta dagoen auzoko bizilagunek kexak eta salaketak egin zituztelako. Eraikineko pertsona gehienak etorkinak ziren eta bizitegi-bazterketa larriko egoeran zeuden.

    Hala ere, udalak emandako informazioaren arabera, jarduera haren helburua ez zen inor irtenaraztea, baizik eta eraikinean zeuden lagunak identifikatzea.

    Egoitza-bazterketa larriko egoeran dauden pertsonez egiten ari diren zenbaketek eta azterlanek erakusten dutenez, 2012tik etengabe gehitzen ari da Euskadin etxerik gabe bizi diren pertsonen kopurua, zehazki, Donostian. Beraz, badirudi jarduera isolatu horrek ez diola erantzuten aldez aurretik adostutako plan bati, non kontuan hartzen diren etxegabetasunaren arazoaren dimentsio anitzak. Horregatik, azpimarratu du udalerri horretarako osoko plan bat behar dela, eta koordinazio handiagoa -barnekoa nahiz kanpokoa- administrazioen eta inplikatutako eragileen artean.

    Arartekoak, bere gomendio orokorra egin zuenetik, pandemiaren ondoriozko konfinamenduaren ondoren, baita gomendioa betetzen den aztertu ostean ere, behin eta berriz adierazi du administrazio publiko eskudunek zenbait jarduera burutu behar dituztela.

    Arartekoak ondorioztatu duenez, abandonatutako eraikin horretan bizi ziren lagunak identifikatzeko asmoz poliziak egin zuen esku-hartzea, beste neurri batzuetatik bereizita, ez da mesedegarria etxegabetasunaren arazoari osoko erantzuna emateko. Horren ordez, plan eta programa estrategikoak benetan aplikatzea aldezten du, adibidez, lehen aipaturiko Egoitza Bazterketa Larriaren aurkako II. Euskal Estrategia (2024-2028) eta Herritartasun, Immigrazio eta Asiloko VI. Kultura arteko Plana (2022-2025). Horrela, arlo horretako edozein esku-hartzek bultzatzen ari diren politika publikoen koherentzia bermatu behar du, baita sistema publikoen eta administrazio eskudunen arteko koordinazioa ere.

    EBAZPENA

    Vitoria-Gasteiz, 2025eko urtarrilaren 9a
     

  • Txileko Gobernuko Justizia Ministerioaren justizian eta gazteen birgizarteratzean espezializatutako “Revista Señales” argitalpen zientifikoaren azken edizioak (2024ko abendukoa), Arartekoak, 2024an, Txileko Justizia Ministerioarekin Txileko Gazteen Gizarteratze Sistema abian jartzeko prozesuan egindako lanaren berri ematen du (ikusi esperientzia horri buruzko albistea).

    "Txileko gazte-justiziaren erreforman zigor-arloko bitartekotzari buruzko sentsibilizaziorako nazioarteko lankidetza" izeneko artikuluan, Arartekoaren justizia-arloko arduradunak, Madrilgo Carlos III.a Unibertsitateko akademiko batekin batera, Txileko Estatuari eskaini zion justizia errestauratiboari buruzko laguntza teknikoa jakinarazten da, Europar Batasunaren Eurosocial-Puente Programaren esparruan. Ekintza horiek Txileko gazte-sistema penalaren erreformaren esparruan garatu ziren, zeinak lehen aldiz zigor-arloko bitartekaritza espresuki jasotzen duen. Herrialdeko iparraldeko bost eskualdetan egindako jardueren helburu nagusia ikuspegi errestauratiboari eta gazte-justizian giza eskubideetarako duten potentzialtasunari buruzko sentsibilizazioa eskaintzea izan zen.

  • Arartekoak zamalanak egiteko eremuetako erabiltzaileei beharrezko baimenak beste bide batzuen bidez lortzeko aukera eman diezaiela gomendatzen dio Bilboko Udalari, hau da, gaur egun ezarrita dagoen aplikazio mugikorraren ordezko metodoen bidez. Ebazpen hau herritar baten kexa jaso ondoren jaulkitzen da; herritar horrek adierazi zuen ez zegoela ados salgaien hiri-banaketan aritzen diren ibilgailuetarako mugikorreko aplikazio bat erabiltzeko betebeharrarekin.

    Arartekoak informazioa eskatu zion Bilboko Udalari eta Udalak argudiatu zuen aplikazioa nahitaezkoa izatearen arrazoia teknologia mugikorrak erabiltzera ohituta dauden profesionalek erabiltzeko erraztasuna dela.

    Arartekoak zalantzan jartzen du aparkalekuen ordenantzan herritarrentzat ezarritako betebeharren argitasuna, eta adierazten du udal-araudiak ez duela esplizituki zehazten aplikazio mugikorra nahitaezkoa dela, bitarteko bakar gisa, eremu horietan aparkatzeko baimena lortzeko. Gabezia horrek segurtasun juridikorik eza eragin dezake eta kalte egin diezaieke herritarrek euren eskubideak eta betebeharrak argi eta garbi ezagutzeko duten eskubideari.

    Gainera, erakunde honek inposizio teknologiko horren oinarri diren irizpide teknikoak eta juridikoak berrikusteko eskatzen dio udalari, eta iradokitzen du irizpide horiek herritarren onurara bideratuta egon behar dutela, eta ez soilik kudeaketa administratibora. Arartekoak azpimarratzen du administrazio onak zerbitzuak erabiltzaileen beharretara egokitzea eskatzen duela, ez administrazioaren lehentasun operatiboetara.

    Beste alde batetik, ebazpena datu pertsonalen babesean ere zentratzen da; izan ere, aplikazioak erabiltzaileen gailu mugikorra geolokalizatzea eskatzen du eta horrek datu pertsonalen tratamendu bereziki babestua behar du. Arartekoak nabarmentzen du datu-bilketa hau Datuak Babesteko Erregelamendu Orokorraren (DBEO) arabera aztertu behar dela eta Udalak bildutako informazioa bidezkoa den, egokia den eta gehiegizkoa ez den berrikusi behar duela. Ildo beretik, Arartekoak adierazten du aplikazioak administrazio elektronikoaren arloko lege-baldintzak bete beharko lituzkeela.

    Horregatik guztiagatik, Arartekoak Bilboko Udalari gomendatzen dio herritarrei argi eta garbi eta erraz eman diezaiela aplikazioaren erabilerari buruz dituzten eskubide eta betebeharren berri eta, aldi berean, aplikazio mugikorra erabili nahi ez duten edo erabili ezin duten erabiltzaileentzat alternatiba ez-elektronikoak ezartzea balora dezala. Azkenik, Udalari aplikazioaren datuak babesteko araudia berrikusteko eta araudi hori betetzen dela bermatzeko behar diren doikuntzak egiteko gomendatzen dio.

    EBAZPENA

    Vitoria-Gasteiz, 2025ko urtarrilaren 7a

  • herritar batek Arartekoaren esku-hartzea eskatu zuen, Lanbide-Euskal Enplegu Zerbitzuko Prestazioen eta Inklusioaren zuzendariaren ebazpenarekin ados ez zegoelako. Ebazpen horren bidez bere bizikidetzako unitateari ukatu egin zitzaion bizitzeko gutxieneko diru-sarrerarako eskubidea aintzatesteko eskaera. Kexagileak bizikidetzako unitate bat eratzen du bere bikotekidearekin eta biena den adingabeko seme batekin.

    Pertsona hauek nikaraguarrak dira eta nazioarteko babesa eskatu zuten. Nazioarteko babesaren eskaera 2020ko otsailean aurkeztu zuten. Bizitzeko gutxieneko diru-sarrera eskatu zuten unean nazioarteko babesaren eskatzaileak zirela eta eskaera hori izapidetzen ari zela egiaztatzen zuen agiria zuten, eta egoera hori etenik gabe urtebete baino gehiagoz mantentzen zutela egiaztatzen zuten.

    2023ko urtarrilean Lanbidek kexagileari jakinarazi zion ukatu egiten ziola bizitzeko gutxieneko diru-sarreraren prestazioa jasotzeko eskubidea, ez zuelako Espainian legezko eta benetako bizilekua izatearen eta gutxienez aurreko urtean bizileku hori etengabe eta era iraunkorrean edukitzearen baldintza betetzen. Lanbideren iritziz nazioarteko babesaren eskaerak ez du legezko bizileku hori edukitzerik egiaztatzen, interpretazio hori babesten duten erabaki judizialak, Arartekoaren ebazpenetan jasotzen direnak, gorabehera.

    Kexa izapidetu den bitartean erakunde honek jakin du bizikidetzako unitateko kideek aurkeztutako nazioarteko babesaren eskaera ukatu egin dela eta, ondorioz, bidezko errekurtsoa aurkeztu dutela epearen barruan, eta izapide horrek nazioarteko babesaren eskatzaile gisa dituzten eskubideak luzatu ditu. Horren ondorioz agiri-erregulartasun egoera egiaztatzen duen ziurtagiri bat dute. Guk daukagun informazioaren arabera bizikidetzako unitateko kideetako bat, aita, atzerritartasun-araubidearekin bat jaulkitako lan- eta egoitza-baimen baten titularra da, eta duela gutxi agiri horiek berritu egin zaizkio.

    Arartekoaren ustez, bizitzeko gutxieneko diru-sarreraren aintzatespena eskatzen duten bizikidetzako unitateko kide guztiek legeak ezartzen duen legezko eta benetako bizilekua egiaztatuta edukitzearen betekizuna betetzen zuten, nazioarteko babesaren eskaera izapidetzeko onartu baitzen.

    Horregatik, Arartekoak Lanbideri bizitzeko gutxieneko diru-sarrera ukatzeko ebazpena berrikus dezala gomendatzen dio, kexagileak eta bere bizikidetzako unitateko kideek Espainian legezko eta benetako bizilekua izateko baldintza betetzen zutelako eta betetzen dutelako eta egoitza hori jarraian eta etenik gabe eskaera aurkeztu eta gutxienez aurreko urtean mantendu dutelako.

    EBAZPENA

    Vitoria-Gasteiz, 2024ko abenduaren 19a
     

  • Donostiako bi herritarrek kexa bat aurkeztu zuten, Ertzaintzako patruila batek tratu desegokia eman ziela salatzeko. Ez hori bakarrik, 602 euroko zehapen-proposamen bat ere jaso zuten, ertzainei behin eta berriz euskaraz artatuak izateko eskatu ondoren izandako istilu batean. Gertakari horrek polizia-furgoi baten esku hartzea eragin zuen, bost ertzainekin.

    Arartekoak Eusko Jaurlaritzako Segurtasun Sailari informazioa eskatu ondoren, ondorioztatu du ertzainen jarrera eta egindako gorputz-arakatzea tratu iraingarritzat hartu ahal izan zirela, eta, hortaz, ez dagoela zehapen-proposamenerako legezko oinarririk, herritar horiek euren burua identifikatzeari uko egiteagatik.

    Sailari zuzendutako gomendioan, Arartekoak herritarren hizkuntza-eskubideak errespetatzea ezinbestekotzat jotzen du, eta, era berean,  administrazioak hizkuntza ofizialetan arreta emateko betebeharra duela gogorarazten du, bereziki testuinguru publikoetan. Erakunde horrek, halaber, polizia-arloko hizkuntza-trebakuntza indartzeko eskatzen du, eskubide-berdintasuna sendotzeko.

    EBAZPENA

    Vitoria-Gasteiz, 2024ko abenduaren 18a

  • Abenduak 18 Arartekoak giza eskubideen unibertsaltasuna defendatzeko deia egiten du, Euskadi askotarikoa, orekatua eta kohesionatua eraikitzeko oinarria izan dadin. Pertsonen jatorria edozein dela ere pertsona guztiek, baldintza berdinetan, euskal gizartearen ongizate kolektiboari...
  • Berriki emandako ebazpen batean, Arartekoak Bilboko Udalari eskatu dio kendu dezala herritarren arretako bulegoetan administrazio izapideak egiteko nahitaez aurretiazko hitzorduaren hartu beharraren baldintza.

    Ebazpena egin zen herritar batek jarri zuen kexa baten ondorioz. Kexa horretan, herritarrak adierazi zuen ezin izan zuela izapide bat egin Deustuko Udaltegian, aurretiazko hitzordua hartzea derrigorrezkoa zelako (nahiz eta une horretan instalazio guztiak hutsik egon).

    Udalak, Arartekoari emandako erantzunean, baieztatu zuen aurretiazko hitzordua ez dela nahitaezkoa eta lehentasuna soilik ematen duela. Hala ere, Arartekoak baieztapen horren eta udalaren webgunean argitaratuta dagoen informazioaren arteko aldeak aurkitu zituen. Horrez gain, adierazi zuen aurretiazko hitzordua baldintza gisa jartzeak hainbat printzipio urratu zitzakeela, hala nola, hurbiltasun-printzipioa eta administrazio-araudian aitortzen diren eskubideak.

    Erakunde honek uste du aurretiazko hitzorduetarako sistema oro aukerakoa izan beharko lukeela eta ez litzatekeela oztopo bat izan beharko aurrez aurreko bitartekoen bidez zerbitzu publikoak eskuratzeko. Era berean, gogorarazi du administrazio publikoek administrazio onean eta herritarrei arreta eraginkorra ematean oinarritutako zerbitzua bermatu behar dutela. 

    Ildo horretan, herritarren arretarekin lotutako politika publikoak zorrotz ebaluatzeko beharra berretsi du Arartekoak, politika horiek herritarren benetako beharrei erantzuten dietela ziurtatzeko.

    EBAZPENA

    Vitoria-Gasteiz, 2024ko abenduaren 16a
     

URTEKO TXOSTENA

22865
Ararteko

2023an berriro areagotu egin zen Arartekoaren jarduera, guztira 13.602 jarduera burutu baitziren; horietatik 8.200 inguru Arartekoaren arretarako kanalen bidez jasotako kexak eta kontsultak dira, hau da, aurreko urtean baino %7 gehiago. Hazkuntza bereziki nabarmena izan zen izapidetutako kexa-espedienteei zegokienez, izan ere, ia 3.900ra iritsi ziren eta, hortaz, ia %37 areagotu. Era berean, Arartekoak ofiziozko 26 espediente hasi zituen. Analisi kuantitatibo labur horretaz irakurketa hau egiten du erakunde honek: egiaztatu da euskal herritarrek konfiantza jarraitua eta gero eta handiagoa dutela defentsa-erakunde honen esku-hartzearen eraginkortasunean.
 

22212
Ararteko

Arartekoaren jarduerak bere ohiko martxa jarraitu du, herritarrek defentsa-erakunde honi azaldu dizkioten arazoei erantzuten ahaleginduz, izan ere, arazo horiek eragina izan dezakete beren eskubideak eta askatasunak baliatzean, baita administrazioarekin dituzten harremanetan ere.

Informe anual del Ararteko al Parlamento Vasco 2021.pdf
Ararteko

Taldeko ahaleginaren urtea izan da, herritarrei beren arazoetan laguntzekoa, konponbideak ematen saiatuz eta, askotan, herritarren eta administrazio publikoen artean zubi-lana eginez.

Informe al Parlamento Vasco 2020
Ararteko

2020 urte berezia izan da, argi-itzalez betea, batez ere sufrimenduzkoa norberaren eta planeta osoaren osasunagatik, baina baita kemenezko eta elkartasunezkoa ere. Ataka larrian jarri dira egungo gizarteko bizimoduaren oinarrian ziurtzat jotzen ziren gauza asko

14696
Ararteko

Txosten honetan, Arartekoak 2019an barrena erakunde honek egin dituen jardueren berri ematen dugu eta, era berean, Euskal Autonomia Erkidegoko giza eskubideen egoera orokorraren ikuspegia eskaintzen dugu.

2019an Ararteko erakundeak 30 urte bete zituen. 1989ko martxoaren 8an lehenbiziko arartekoak, Juan San Martínek abian jarri zuen erakunde hau. Ordurako tankera bereko erakundeak zeuden herrialde askotan, Ombudsman edo Herriaren Defendatzailea izenekin.

14683
Ararteko

Urteko txostenean biltzen dira 2018an egindako jarduerak, eta Arartekoak nagusiki zer gai aztertu dituen jakiteko aukera ematen du. Kexak eta kontsultak izapidetzen egin dugu ahaleginik handiena, baina azpimarragarria da, orobat, era askotako jarduerak burutu ditugula kalteberatasun egoeran edo egoteko arriskuan dauden taldeekin. Era berean, gure lanaren zati garrantzitsu bat hartu dute gizarte-erakundeekin eta herri-administrazioetako arduradunekin egindako bilerek, mintegiak antolatu eta horietan parte hartzeak; eta Europa eta mundu mailan giza eskubideak sustatzeko egin diren ekintzek.

14563
Ararteko

Arartekoak 2017an egindako jarduerak aurkeztea aukera berdingabea da Euskadiko giza eskubideen egoeraz eta euskal administrazio publikoen jardueraz egin duen balorazioa ezagutzeko. Berriz ere nabarmentzen da jarduera kopuruak gora egin duela, ia 13.500 izan baitira, hau da, %22 hazi da.

Informe al Parlamento Vasco 2016
Ararteko

Gure erakundea eta 2016an egin dugun jarduera ez dira egoera orokorretik kanpo geratu. Aipatzekoa da gehitu egin direla herritarrekin lotuta dauden Arartekoak jarduerak (10.958); hortaz, aurten ia %23 hazi da Arartekoaren jarduera. Eta berriro ere lanez gainezka ibili gara, herritarrek azaldutako kexa eta kontsultengatik.

Informe al Parlamento Vasco 2015
Ararteko

2015ean egin dugun lana aztertzeak ematen digun aukera aprobetxatuz, oso bereziki nabarmendu nahi dut giza eskubideen aldeko kultura indartu behar dela, botere publikoek nahiz herritar guztiok eskubide horiek sustatzen eta sendotzen lan egin dezagun.

Informe al Parlamento Vasco 2014
Ararteko

Aurten ere, gure lanaren laburpenarekin batera, aipatu beharra daukagu krisi ekonomiko eta soziala ondorio ikaragarri larriak izaten ari dela milaka familiaren egoeran. Gure erakundea eta egin dugun lana ere ez dira egoera horretatik kanpo geratu. Herritarrei kasu egiteko bulegoen bidez, telefonoz eta arreta telematikoaren bitartez, burubelarri aritu gara gugana jo duten herritarrei aholkuak eta argibideak ematen eta, jakina, administrazioaren kontra azaldu dizkiguten kexak ebazten. Krisiak euskal gizartean izan dituen ondorioez bete-betean jabetu gaitezen, nahikoa da datu hau ematea izan dugun lan-gehitzeaz (batez ere krisiaren biktimen kexa eta eskaerengatik): 2010 eta 2014. urteen bitartean, kexak 4.400tik 6.378ra areagotu dira, eta jarduera orokorra, berriz, 6.461etik 8.608 jardueratara igaro da.