taldean oinarritzen dugunean, adibidez: “ez dut nahi, ez dut
behar” (%69,8); “ez dut ezagutza egokirik” (%26,1).
Horrek informazio baliagarria eskaintzen digu, izan ere,
kapitulura eramaten dugu sarbiderako eten
digitala neurri handiago batean pairatzen duten talde horie-
tarako berariaz diseinatutako ekintza berritzaileak abian jar
tzearen proposamena, ez daitezen soilik bideratu IKT tres-
na horien sarbide ekonomikoa bermatzera, baizik eta IKTen
erabilgarritasuna hedatzera, euren errealitateekin bat egiten
duten intereseko zentroen bidez teknologiak talde horiei
hurbiltzera eta ikerketan parte hartu duten adituen taldeek
eskainitako sarbide-eten digitala eratzen duten beste faktore
batzuk jorratzera ere, hala nola: gizarte-etenak, aplikazio eta
zerbitzu askoren irisgarritasun eta erabilgarritasun arazoak,
esperientzia frustragarriak diseinu egokirik ez duten etxeko
gailu komunekin, Internet bezalako hainbat zerbitzuren kon
tsumo gastuak edo erakargarriak zein erabilgarriak diren
eduki eta zerbitzu interesgarririk ez egotea.
3.5.
Erabilera-eten digitala
Etxebizitza batean
ekipamendua egoteak edo eskura
izateak, adibidez, ez du bermatzen kide guztiek erabiltzen
dutenik. Eta hala izango balitz, azterlanean lortutako datuek
islatzen digute adina, ikasketa maila edo lan egoera bezalako
faktoreen arabera motibazio eta erabilera maiztasun ezberdi-
nak dituztela.
n 2011ko inkestaren (ESIF) datuen arabera, 10 eta
74
urte bitarteko Euskadiko herritarren %67,8k ordenaga-
ilua erabiltzen dute, %65,3k Internet eta %97,8k telefono
mugikorra. Txosten horretan burututako bilakaera azterketek
islatzen dute zifra horiek hazkunde nabarmena jaso dutela
azken urteetan, baina gertakari hori ez da nahikoa erabilera-
ren benetako eten digitala aztertzeko.
Zer pertsona daude ehuneko horien atzean? Zer nolako
motibazioak dituzte IKTak erabiltzeko? Zer nolako maiz
tasunarekin erabiltzen dituzte? Loturarik al dago IKTen era-
bileraren eta ongizateari edo bizi kalitateari loturiko eremuen
artean, hala nola, enplegua, osasuna, prestakuntza…?
Ikerlanak adierazi izan du adina, sexua, ikasketa maila, diru-
sarrera maila edo lan egoera bezalako faktoreak, besteak
beste, herritarren artean IKTen erabilera ezberdintasunen
atzean dauden elementuak direla. Horrela bada, 65 eta 74
urte bitarteko euskal herritarren %12,9k bakarrik adierazi du
Internet erabiltzen duela. Sexuari dagokionez, oraindik ere
ezberdintasunak daude erabileraren ehunekoen artean eta
ezberdintasun horiek areagotzen dira adin-tarteetan goraka
goazen heinean gizonen alde. Ildo horretan bertan, lehen
hezkuntzako edo gutxiagoko ikasketak dituzten pertsonen
%23,4
k eta langabezian dauden pertsonen %35,6k besterik
ez dute Internet erabiltzen.
Zifra horiek gogoeta bat egitera behartzen gaituzte. Nabar-
mena da IKTak oso lagungarriak izan zitezkeela aipatu ditu-
gun talde horien bizi kalitatea eta gizarteratzea hobetzeko.
Hala eta guztiz ere, lortutako datuek adierazi digutenez talde
horiexek dira IKTen erabileran ezberdintasun gehien erregis-
tratu dituztenak.
Horren inguruan sakontzeko, euren arrazoien berri izan nahi
izan dugu, sarerako konexioak gobernatzen dituzten “zerga-
tien” berri hain zuzen.
(5.
irudia)
10
eta 74 urte bitarteko
Euskadiko herritarrek
Internet erabiltzeko dituzten arrazoiak
(%),
2011
Hezkuntza arautua
Ondasunak eta zerbitzuak saltzea
Banku elektronikoa
Lana bilatzeko kudeaketak
Osasunari buruzko informazioa
Aisialdi zerbitzuak
Komunikabideak
Turismo erreserbak
Ondasun eta zerbitzuei buruzko informazioa
Telefonoa, bideokonferentzia
Txatak, elkarrizketak
Posta elektronikoa
0
20
40
60
80
100
Guk eginda Eustaten datuei jarraiki
Azterketaren ondorioak itxaron genitzakeenak dira: informa-
zio bilaketa, posta elektronikoa, komunikabideen kontsulta,
aisialdia eta programa edo komunikabideen erabilera dira
motibazioen
rankingaren
buruan daudenak. Taularen postu
baxuagoetara joan beharra dago IKTen erabilera osasuna-
ri buruzko informazio kontsultak egiteko, lana bilatzeko,
prestakuntza ekintzetan sartzeko edo prestakuntzari buruz
ko informazioa lortzeko erabiltzen dela ikusi ahal izateko.
Egoera hori, gainera, are gehiago areagotzen da motibazio
horiek aurretik aipatu ditugun faktoreekin gurutzatzen dire-
nean (adina, ikasketa maila, lan egoera…). Horren adierazle
diren adibide batzuk: lehen hezkuntzako edo gutxiagoko
ikasketak dituzten pertsonen %5,7k bakarrik aitortu du In-
ternet enplegua bilatzeko erabiltzen duela; langabezian dau-
den pertsonen kasuan, lana bilatzea IKTak erabiltzeko moti-
bazioen
rankingaren
zazpigarren postuan dago.
Gizarte ongizatearekin eta bizi kalitatearekin loturiko alderdiei
dagokienez “Internetetik espero dudana” eta “Internetek nire-
gatik egin dezakeena”ren arteko desadostasun horren bidez
honako hipotesia sor dezakegu: IKTen erabileraren arteko ez-
berdintasun horien atzean, desadostasun argiak daude hainbat
prestakuntza profil baxuak dituz
ten langabeak, landa guneetan bizi diren pertsonak…) eta sa-
rearen benetako ahalmenaren (zerbitzuak, edukiak…) artean.
27
E-
inklusioa
eta
E
uskadin
herritarrek
ikt
en
bitartez
gizartean
eta
eremu
publikoan
parte
hartzea
I
(
I ) . 3 .
L a b u r p e n e x e k u t i b o a
Aurrekoa
ikusi