taldean oinarri­tzen dugunean, adibidez: “ez dut nahi, ez dut
behar” (%69,8); “ez dut ezagu­tza egokirik” (%26,1).
Horrek informazio baliagarria eskain­tzen digu, izan ere,
kapitulura eramaten dugu sarbiderako eten
digitala neurri handiago batean paira­tzen duten talde horie-
tarako berariaz diseinatutako ekin­tza berri­tzaileak abian jar­
tzearen proposamena, ez daitezen soilik bideratu IKT tres-
na horien sarbide ekonomikoa berma­tzera, baizik eta IKTen
erabilgarritasuna heda­tzera, euren errealitateekin bat egiten
duten intereseko zentroen bidez teknologiak talde horiei
hurbil­tzera eta ikerketan parte hartu duten adituen taldeek
eskainitako sarbide-eten digitala era­tzen duten beste faktore
ba­tzuk jorra­tzera ere, hala nola: gizarte-etenak, aplikazio eta
zerbi­tzu askoren irisgarritasun eta erabilgarritasun arazoak,
esperien­tzia frustragarriak diseinu egokirik ez duten e­txeko
gailu komunekin, Internet bezalako hainbat zerbi­tzuren kon­
tsumo gastuak edo erakargarriak zein erabilgarriak diren
eduki eta zerbi­tzu interesgarririk ez egotea.
3.5. 
Erabilera-eten digitala
E­txebizi­tza batean
IKT
ekipamendua egoteak edo eskura
izateak, adibidez, ez du berma­tzen kide guz­tiek erabil­tzen
dutenik. Eta hala izango bali­tz, az­terlanean lortutako datuek
isla­tzen digute adina, ikasketa maila edo lan egoera bezalako
faktoreen arabera motibazio eta erabilera maiz­tasun ezberdi-
nak dituz­tela.
e
n 2011ko inkestaren (ESIF) datuen arabera, 10 eta
74
urte bitarteko Euskadiko herritarren %67,8k ordenaga-
ilua erabil­tzen dute, %65,3k Internet eta %97,8k telefono
mugikorra. Txosten horretan burututako bilakaera az­terketek
isla­tzen dute zifra horiek haz­kunde nabarmena jaso dutela
az­ken urteetan, baina gertakari hori ez da nahikoa erabilera-
ren benetako eten digitala az­ter­tzeko.
Zer per­tsona daude ehuneko horien a­tzean? Zer nolako
motibazioak dituz­te IKTak erabil­tzeko? Zer nolako maiz­
tasunarekin erabil­tzen dituz­te? Loturarik al dago IKTen era-
bileraren eta ongizateari edo bizi kalitateari loturiko eremuen
artean, hala nola, enplegua, osasuna, prestakun­tza…?
Ikerlanak adierazi izan du adina, sexua, ikasketa maila, diru-
sarrera maila edo lan egoera bezalako faktoreak, besteak
beste, herritarren artean IKTen erabilera ezberdintasunen
a­tzean dauden elementuak direla. Horrela bada, 65 eta 74
urte bitarteko euskal herritarren %12,9k bakarrik adierazi du
Internet erabil­tzen duela. Sexuari dagokionez, oraindik ere
ezberdintasunak daude erabileraren ehunekoen artean eta
ezberdintasun horiek areago­tzen dira adin-tarteetan goraka
goazen heinean gizonen alde. Ildo horretan bertan, lehen
hez­kun­tzako edo gu­txiagoko ikasketak dituz­ten per­tsonen
%23,4
k eta langabezian dauden per­tsonen %35,6k besterik
ez dute Internet erabil­tzen.
Zifra horiek gogoeta bat egitera behar­tzen gaituz­te. Nabar-
mena da IKTak oso lagungarriak izan zitez­keela aipatu ditu-
gun talde horien bizi kalitatea eta gizartera­tzea hobe­tzeko.
Hala eta guz­tiz ere, lortutako datuek adierazi digutenez talde
horiexek dira IKTen erabileran ezberdintasun gehien erregis-
tratu dituz­tenak.
Horren inguruan sakon­tzeko, euren arrazoien berri izan nahi
izan dugu, sarerako konexioak goberna­tzen dituz­ten “zerga-
tien” berri hain zuzen.
(5.
irudia)
10
eta 74 urte bitarteko
Euskadiko herritarrek
Internet erabiltzeko dituzten arrazoiak
(%),
2011
Hezkuntza arautua
Ondasunak eta zerbitzuak saltzea
Banku elektronikoa
Lana bilatzeko kudeaketak
Osasunari buruzko informazioa
Aisialdi zerbitzuak
Komunikabideak
Turismo erreserbak
Ondasun eta zerbitzuei buruzko informazioa
Telefonoa, bideokonferentzia
Txatak, elkarrizketak
Posta elektronikoa
0
20
40
60
80
100
Guk eginda Eustaten datuei jarraiki
Az­terketaren ondorioak i­txaron geni­tzakeenak dira: informa-
zio bilaketa, posta elektronikoa, komunikabideen kon­tsulta,
aisialdia eta programa edo komunikabideen erabilera dira
motibazioen
rankingaren
buruan daudenak. Taularen postu
baxuagoetara joan beharra dago IKTen erabilera osasuna-
ri buruz­ko informazio kon­tsultak egiteko, lana bila­tzeko,
prestakun­tza ekin­tzetan sar­tzeko edo prestakun­tzari buruz­
ko informazioa lor­tzeko erabil­tzen dela ikusi ahal izateko.
Egoera hori, gainera, are gehiago areago­tzen da motibazio
horiek aurretik aipatu ditugun faktoreekin guru­tza­tzen dire-
nean (adina, ikasketa maila, lan egoera…). Horren adierazle
diren adibide ba­tzuk: lehen hez­kun­tzako edo gu­txiagoko
ikasketak dituz­ten per­tsonen %5,7k bakarrik aitortu du In-
ternet enplegua bila­tzeko erabil­tzen duela; langabezian dau-
den per­tsonen kasuan, lana bila­tzea IKTak erabil­tzeko moti-
bazioen
rankingaren
zaz­pigarren postuan dago.
Gizarte ongizatearekin eta bizi kalitatearekin loturiko alderdiei
dagokienez “Internetetik espero dudana” eta “Internetek nire-
gatik egin dezakeena”ren arteko desadostasun horren bidez
honako hipotesia sor dezakegu: IKTen erabileraren arteko ez-
berdintasun horien a­tzean, desadostasun argiak daude hainbat
(
,
prestakun­tza profil baxuak dituz­
ten langabeak, landa guneetan bizi diren per­tsonak…) eta sa-
rearen benetako ahalmenaren (zerbi­tzuak, edukiak…) artean.
27
E-
inklusioa
eta
E
uskadin
herritarrek
ikt
en
bitartez
gizartean
eta
eremu
publikoan
parte
hartzea
I
(
I ) . 3 .
L a b u r p e n e x e k u t i b o a
Aurrekoa
ikusi