Hori dela-eta,
kapituluan gaineratu behar izan
dugu erabilera-eten digitalean dauden taldeei zuzendutako
prestakuntza ekintzak, lantegi adierazleak, etab. areago
tzearen premia. Horien berariazko helburua euren interesgu-
neekin eta bizi kalitatea eta ongizatea hobetzeko aukerekin
lotzen diren alderdietan
dituzten aukerak sustatzea da
(
hala nola, pertsona helduen
langabean
dauden herritarrei zuzendutako lan eta prestakuntza bilake-
ta; IKTen erabileraren areagotzea lanerako prestakuntzaren
prestakuntza-diseinuetan, etab.).
Osagarri gisa, herritarren kapa ia gehienen artean ospea eta
onespena lortu duten gailuen erabilera ere gomendatzen da,
hala nola, telefono mugikorra, halako ekintzen ahalmena eta
euren eragin maila handitze aldera.
3.6.
Eskuratze-eten digitala
Azterketarekin
ikuspegitik
jarraituz, hirugarren heldutasun estadioa da
Hau da, une horretan herritarrak ohartzen dira
onurak eta hobekuntzak sortzen dizkiela euren bizitzetan, ho-
rien erabilera intentsibo eta aurreratuagoa egitera bultzatuz.
Fase horretan ez dugu oinarrizko IKT tresnen noiz behinkako
erabileraz hitz egiten, une honetan pertsonek ikertu ere egi-
ten dute IKTen erabilera berritzaileek, euren bizitzen ohiko eta
eguneroko alderdietan aplikatuta (lana, gizarte harremanak,
osasuna…), hobekuntza eragina sortzen ote duten.
Beraz, eskuratze-eten digitalaren azterketa jorratzeko,
IKTen oinarrizko erabilerarekin konformatzen diren edo hura
eskuratzean
prozesu partikularrean aurre-
rago joan nahi ez duten pertsona horien atzean dauden arra-
zoiak aztertu nahi izan ditugu.
Horretarako, azterketa IKTen eskuratzean gakotzat jo dugun
alderdien inguruan ardaztu dugu:
■
■
IKTen erabilgarritasuna hautematea.
Zentzu horre-
tan, ikerketaren prozesuan zehar inkestatu genituen eta
Internet erabiltzen duten herritarren %13,5ak adierazi
du Interneten eta gainontzeko IKTen erabilerak ez duela
inolako hobekuntzarik edo abantailarik sortu euren bizi
tzetan. Kezkagarria da %20ra arte igotzen dela 55 urte
baino gehiagoko pertsonen ehunekoa. Bestalde, Internet
erabiltzen duten etorkinen %65,5ak adierazi du IKTek
bereziki hobetu dituztela euren gizarte harremanak, hala
ere, ez dute uste lana bilatzen laguntzen dietenik ez
ta Euskadin lan baldintzetan hobekuntza eragin dutenik.
Gogoeta horrekin bat egiten dute lehen hezkuntzako edo
gutxiagoko ikasketak dituzten eta Internet erabiltzen du-
ten Euskadiko herritarrek, horien artean %1,3ak bakarrik
uste du IKTek euren lan egoera hobetu duela. Zer ezkuta
tzen da orduan zifra horien atzean? Azterketak azaltzen
digu lotura argia dagoela IKTen inguruko ezagutza mai-
laren eta horien erabilera-maiztasunaren eta onurak an
tzematearen artean (IKT ezagutza oinarrizkoagoak eta
erabilera maiztasun baxuagoak gure bizi kalitatean duten
eragina edo erabilgarritasunaren hautemate baxuagoa
dakarte). Baieztapen hori agerian geratzen da, adibidez,
IKTen ezagutza-profil altua duten eta tresna horien era-
bilera intentsiboa egiten duten pertsonek IKTak erabilera
aurreratuetarako (hala nola, administrazioekiko izapideak,
bankuko kudeaketak, lan-bilaketa edo erosketak Internet
bidez egitea) erabil daitezkeenaren aintzatespen handia-
goa dutela ikustean. Era berean, lan egoera edo ikasketa
maila bezalako beste faktore batzuk berriro ere funtsez
koak dira
euren bizitzetan eskainiko dutenaren per
tzepzioan ezberdintasunak nabarmentzerakoan (ikasketa
maila baxuagoek eta kontrako lan egoerek erabilera au-
rreratuetan erabilgarritasunaren hautemate baxuagoekin
bat egiten dute).
■
■
Ez erabiltzeak dakarren arriskua hautematea.
eten digitalaren sortzaile gisa har daitezkeen
beste irizpideetako bat IKTak gure bizitzetan gaineratzen
ez baditugu gure bizitzen alor ezberdinetan (gizarte harre-
manak, lana, ikasketak, etab.) aukerak galdu edo gizarte-
eten bat pairatzeko aukerak handiagotu genitzakeenaren
jakitun izatea da. Euskadiko herritarrei galdetzen diegu-
nean zeintzuk diren IKTak ez erabiltzearen arriskuak
rank
ing
aren hiru lehen postuak honako erantzunek osatzen
dituzte: informazio falta, zaharkitua eta ez eguneratuak
geratzea eta gizarte isolamendua. Beste era batera esan-
da: behar bezalako informaziorik ez edukitzea, eguneratu-
ta ez egotea eta gizarte harreman onik ez izatea. %11,1ak
adierazi du ez duela uste horrek inolako desabantaila edo
arriskurik dakarrenik. Ehuneko horri aurpegia jartzen saia
tzean egiaztatu dugu (txostenean islatzen den moduan)
pairatzeko zaurkortasun handiagoa duten
direla, hain zuzen ere, IKTak ez erabiltzea inolako
arriskurekin lotzen ez dituztenak.
Zertxobait gehiago sakontzen dugunean eta Internet erabil
tzen duten herritarrei galdetzen diegunean IKTak ez erabil
tzea gizarte-etenaren faktore larrigarria izan zitekeela uste
ote duten, herritarren %56,5ak besterik ez du hori uste.
■
■
Nik behar ditudan gaitasun digitalak zeintzuk di-
ren ezagutzea, gaitasun horien eskuratze maila eta
eskuratzeke ditudan gaitasunak eta nola eta non
eskuratzea jakitea.
Datu nabarmena da, zalantzarik
gabe, inkestatutako herritarren %56,8 IKTen oinarrizko
erabiltzailetzat jotzen dela. Faktore demografiko eta so-
zioekonomikoen arabera, neurri handiago batean oinarriz
ko erabiltzaile gisa identifikatzen diren profilak erretiratuak
eta pertsona helduak, emakumeak, lehen hezkuntzako
edo gutxiagoko pertsonak, etorkinak eta aniztasun fun
tzional motaren bat duten pertsonak dira.
gakoetako bat pertsonek helduta-
sun estadio ezberdinen artean mugitzeko duten auke-
ra da. Horretarako, ikasi behar da, probatu, praktikatu,
batzuetan
edo behar ditudan gaita-
sun digitalak zeintzuk diren identifikatzeko edo horiek
eskuratzeko nora jo behar dudan jakiteko zailtasunekin
zerikusi handia duen teknologiaren erabileran heldutasun
bide pertsonal moduko batekin jarraitu.
Jendeak ba al daki ahalduntze digital baten bidean sartuta
dagoela eta aurrera jarraitzeko gaitasuna edo beharra duela?
Inkestatutako herritarren %15,4k adierazi du ez duela inolako
beharrik antzeman IKTen erabileran ikasten edo sakontzen
jarraitzeko, une honetan euren esku dagoenarekin konforma
tzen dira. Ehuneko horrek ikasten jarraitzeko beharra edo na-
hia onartzen duten Interneteko erabiltzaile diren euskal herri-
tarren multzo handi bat ere aipatzen du. Eta nola egiten dute?
E-
inklusioa
eta
E
uskadin
herritarrek
ikt
en
bitartez
gizartean
eta
eremu
publikoan
parte
hartzea
28
(
I). Txostenaren aurkezpena
I
Aurrekoa
ikusi