4.
Txosten bereziaren metodologia
Txosten bereziaren bulego teknikoa
izan da
en
erakunde esleipenduna, hau da, txosten berezia egin due-
na eta Ararteko erakundearen ikerketa, modernizazio eta
gizarte harremanen zuzendaritzaren koordinazioarekin eta
sustapenarekin proiektuaren bulego teknikoa osatu du. Hala,
oinarrizko txostena egiteaz gain, kapitulu honetan zehaz
tuko diren informazioa biltzeko eta aztertzeko hainbat faseen
gauzatzearen ardura gain hartu du.
CTIC Informazioaren eta Komunikazioaren Zentro Teknolo-
gikoa irabazi asmorik gabeko fundazio pribatu bat da, interes
orokorreko eta gizarte intereseko helburuak dituena eta be-
hin betiko izaera duena. 2003ko abenduaren 5ean eratu zen,
abenduaren 26ko 50/2002 Legearekin bat eginez. Berezko
izaera juridikoa dauka, haren helburuak erdiestera zuzendu-
tako ondare autonomoa eta erabateko ahalmen juridikoa eta
gauzatzeko ahalmena.
Bere helburua eta xedea enpresa lehiakortasuna eta herri-
tarren ahalduntzea hobetzea da, ikerketaren eta berrikuntza
teknologikoaren bitartez, betiere, lurraldearekiko konpromi-
soa erakutsiz, garapen teknologikoaren, berrikuntzaren eta
enpresentzat zein herritarrentzat ezagutzaren gizarte inklusi-
boa eraikitzen laguntzeko interesaren bitartez.
Haren balio korporatiboen artean, hauexek daude:
■
■
Gizartearekiko konpromisoa.
■
■
Lurraldearekiko konpromisoa.
■
■
Eten digitalen aurka borrokatzeko konpromisoa.
■
■
Berrikuntza teknologikoaren ahalmena, gizarte eremuari
aplikatuta.
■
■
Informazioaren gizartearen garapen iraunkorra, ekintza ja-
kin batzuen gauzatzetik harago.
■
■
Gardentasuna kudeaketan.
Metodologia
Euskadin gizartean eta eremu publikoan informazioaren eta
komunikazioaren teknologien bitartez e-inklusioa eta herrita-
rren parte hartzeari buruzko txosten berezia egiteko honako
ikuspegi hau hartu dugu abiapuntutzat: onartu dugu
2
naturala dela eta saretik deskonektatuta
egotea, aldiz, ez da batere gomendagarritzat jotzen; izan ere,
“
saretik deskonektatuta” egote hori gure ahalduntze digita-
laren fasearen araberakoa izango da. Beraz, gizartearen
gai-
tasun digitalei
,
trebetasunei
,
ahalduntze digitalari
,
esku-
ratzeari
,
eta
gizarte ahalduntzeari
buruz ari gara, gizartean
eta eremu publikoan parte hartzen duen eta erabakitzeko
ahalmena duen eragilea baita.
Hizpide dugun sare horri dagokionez, deskonektatuta ego-
teak esan nahi du zenbait eten digitalen inguruan lan egiteko
2
Castells, M. (2006):
La Sociedad Red
.
Alianza Editorial.
beharra dagoela.
k
3
hiru
eten digital handi
aipatu ditu. Berak dio gizarte gisa, horiei aurre egin behar
diegula (
sarbide-etena
,
erabilera-etena
eta
eskuratze-
etena
).
Dena den,
laugarren
bat ere gaineratu daiteke:
gi-
zartean eta eremu publikoan partaidetza-etena.
Errealitate horren aurrean eta esku-hartzeko ildo posibleak
aintzat hartuta,
txosten bereziaren
xedea
lau
eten digital
horien egungo egoeraren berri edukitzea eta horiek az
tertzea
izan da. Azterketaren bidez, eten digital horien arra-
zoi posibleen inguruan hurbilketa bat egin nahi izan da, ikus-
pegi bikoitzetik abiatuta:
■
■
Teknika kuantitatiboen ikuspuntu zehatzenetik.
■
■
Hainbat dimentsiotako (pribatua-publikoa-gizartea) era-
gileen eta adituen azterketaren eta hausnarketaren ikus-
pegitik, informazioa biltzeko eta azterketa kualitatiboak
egiteko teknologien bitartez.
Horregatik, txosten bereziak aipatutako
4
eten digitalen az
terketaren
arloan sakondu nahi izan du (ekipamendua, era-
bilera, eskuratzea eta parte hartzea) eta bereziki azpimarratu
nahi izan ditu
infobaztertzea pairatzeko arriskurik handie-
na duten kolektiboen eta gizarte taldeen kasua
.
Hori guz
tia
ikuspegi anitzeko edo mistoko
planteamendu batetik
abiatuta, teknika kualitatibo zein kuantitatiboekin nahastuz.
Horretarako, e-inklusioari eta parte hartzeari buruzko datuen
azterketek, txostenek eta estatistikek eman diguten ‘argaz
ki finkoan’ oinarritu gara (funtsean, Euskal Autonomia Er-
kidegoari, Espainiari eta Europari buruzkoak) eta, horrela,
abiapuntua xehetasunez ezagutu ahal izan dugu. Azterketa
horren ostean, berehala datuen inguruan sakontzeko, egiaz
tatzeko eta aintzat hartzeko beharra sortu zen eta alderdi
“
kualitatiboa” gailendu zen (ez horrenbeste zenbakizko datu
soila); izan ere,
lan-taldeen
,
elkarrizketen
eta gizarte tal-
deekin garatutako lan zuzenaren bidez (hala nola,
gazteekin
egindakoa; zorionez horietako batzuek zenbait lanetan par-
te hartu baitute) hasierako azterketatik atetarako lehenengo
ondorioak egiaztatu ahal izan ziren. Jasotako ekarpen guz
tien laburpena behin eginda, datu kuantitatiboari ekin diogu
berriro ere: herritarrei egindako inkesten bidez eta adminis-
trazioari eskatutako datuen bitartez. Horrela, ondorioak ate-
ra ahal izan dira, galdera asko mahai gainean jarri dira eta
hainbat gomendio bildu dira, txosten berezi honetan jaso
direnak hain zuzen ere. Espero dugu erabilgarri suertatzea
politika publikoen ebaluazioa egite aldera.
Nola egin dugun
4.1.
Informazioa biltzea
Metodologia irekia
erabili da, txosten honen garapenean
parte hartu duten hainbat eragileren orientazioak eta ekarpe-
nak integratzeko gai dena. Horrela errealitatearen azterketa
egite aldera garrantzi handikoak diren faktoreak identifika-
tu ahalko dira, hala nola, erabileraren inhibitzaileak, an
tzemandako oztopoak, asebetetze maila, estali gabeko be-
harrak, alderdi motibatzaileak erabilera handiagotzeko edo
3
Pisani, F. (2008): Inauguración del Espacio Red de Prácticas
y Culturas Digitales, UNIA.
.
E-
inklusioa
eta
E
uskadin
herritarrek
ikt
en
bitartez
gizartean
eta
eremu
publikoan
parte
hartzea
32
(
I). Txostenaren aurkezpena
I
Aurrekoa
ikusi