4.
Txosten bereziaren metodologia
Txosten bereziaren bulego teknikoa
izan da
r
en
erakunde esleipenduna, hau da, txosten berezia egin due-
na eta Ararteko erakundearen ikerketa, modernizazio eta
gizarte harremanen zuzendari­tzaren koordinazioarekin eta
sustapenarekin proiektuaren bulego teknikoa osatu du. Hala,
oinarriz­ko txostena egiteaz gain, kapitulu honetan zehaz­
tuko diren informazioa bil­tzeko eta az­ter­tzeko hainbat faseen
gauza­tzearen ardura gain hartu du.
CTIC Informazioaren eta Komunikazioaren Zentro Teknolo-
gikoa irabazi asmorik gabeko fundazio pribatu bat da, interes
orokorreko eta gizarte intereseko helburuak dituena eta be-
hin betiko izaera duena. 2003ko abenduaren 5ean eratu zen,
abenduaren 26ko 50/2002 Legearekin bat eginez. Berez­ko
izaera juridikoa dauka, haren helburuak erdiestera zuzendu-
tako ondare autonomoa eta erabateko ahalmen juridikoa eta
gauza­tzeko ahalmena.
Bere helburua eta xedea enpresa lehiakortasuna eta herri-
tarren ahaldun­tzea hobe­tzea da, ikerketaren eta berrikun­tza
teknologikoaren bitartez, betiere, lurraldearekiko konpromi-
soa eraku­tsiz, garapen teknologikoaren, berrikun­tzaren eta
enpresen­tzat zein herritarren­tzat ezagu­tzaren gizarte inklusi-
boa eraiki­tzen lagun­tzeko interesaren bitartez.
Haren balio korporatiboen artean, hauexek daude:
Gizartearekiko konpromisoa.
Lurraldearekiko konpromisoa.
Eten digitalen aurka borroka­tzeko konpromisoa.
Berrikun­tza teknologikoaren ahalmena, gizarte eremuari
aplikatuta.
Informazioaren gizartearen garapen iraunkorra, ekin­tza ja-
kin ba­tzuen gauza­tzetik harago.
Gardentasuna kudeaketan.
Metodologia
Euskadin gizartean eta eremu publikoan informazioaren eta
komunikazioaren teknologien bitartez e-inklusioa eta herrita-
rren parte hartzeari buruz­ko txosten berezia egiteko honako
ikuspegi hau hartu dugu abiapuntu­tzat: onartu dugu
2
naturala dela eta saretik deskonektatuta
egotea, aldiz, ez da batere gomendagarri­tzat jo­tzen; izan ere,
saretik deskonektatuta” egote hori gure ahaldun­tze digita-
laren fasearen araberakoa izango da. Beraz, gizartearen
gai-
tasun digitalei
,
trebetasunei
,
ahalduntze digitalari
,
esku-
ratzeari
,
eta
gizarte ahalduntzeari
buruz ari gara, gizartean
eta eremu publikoan parte har­tzen duen eta erabaki­tzeko
ahalmena duen eragilea baita.
Hiz­pide dugun sare horri dagokionez, deskonektatuta ego-
teak esan nahi du zenbait eten digitalen inguruan lan egiteko
2
Castells, M. (2006):
La Sociedad Red
.
Alianza Editorial.
beharra dagoela.
k
3
hiru
eten digital handi
aipatu ditu. Berak dio gizarte gisa, horiei aurre egin behar
diegula (
sarbide-etena
,
erabilera-etena
eta
eskuratze-
etena
).
Dena den,
laugarren
bat ere gaineratu daiteke:
gi-
zartean eta eremu publikoan partaidetza-etena.
Errealitate horren aurrean eta esku-har­tzeko ildo posibleak
ain­tzat hartuta,
txosten bereziaren
xedea
lau
eten digital
horien egungo egoeraren berri eduki­tzea eta horiek az­
ter­tzea
izan da. Az­terketaren bidez, eten digital horien arra-
zoi posibleen inguruan hurbilketa bat egin nahi izan da, ikus-
pegi bikoi­tzetik abiatuta:
Teknika kuantitatiboen ikuspuntu zeha­tzenetik.
Hainbat dimen­tsiotako (pribatua-publikoa-gizartea) era-
gileen eta adituen az­terketaren eta hausnarketaren ikus-
pegitik, informazioa bil­tzeko eta az­terketa kualitatiboak
egiteko teknologien bitartez.
Horregatik, txosten bereziak aipatutako
4
eten digitalen az­
terketaren
arloan sakondu nahi izan du (ekipamendua, era-
bilera, eskura­tzea eta parte har­tzea) eta bereziki az­pimarratu
nahi izan ditu
infobaztertzea paira­tzeko arriskurik handie-
na duten kolektiboen eta gizarte taldeen kasua
.
Hori guz­
tia
ikuspegi ani­tzeko edo mistoko
planteamendu batetik
abiatuta, teknika kualitatibo zein kuantitatiboekin nahastuz.
Horretarako, e-inklusioari eta parte har­tzeari buruz­ko datuen
azterketek, txostenek eta estatistikek eman diguten ‘argaz­
ki finkoan’ oinarritu gara (fun­tsean, Euskal Autonomia Er-
kidegoari, Espainiari eta Europari buruz­koak) eta, horrela,
abiapuntua xehetasunez ezagutu ahal izan dugu. Az­terketa
horren ostean, berehala datuen inguruan sakon­tzeko, egiaz­
ta­tzeko eta ain­tzat har­tzeko beharra sortu zen eta alderdi
kualitatiboa” gailendu zen (ez horrenbeste zenbakiz­ko datu
soila); izan ere,
lan-taldeen
,
elkarrizketen
eta gizarte tal-
deekin garatutako lan zuzenaren bidez (hala nola,
gaz­teekin
egindakoa; zorionez horietako ba­tzuek zenbait lanetan par-
te hartu baitute) hasierako az­terketatik atetarako lehenengo
ondorioak egiaz­tatu ahal izan ziren. Jasotako ekarpen guz­
tien laburpena behin eginda, datu kuantitatiboari ekin diogu
berriro ere: herritarrei egindako inkesten bidez eta adminis-
trazioari eskatutako datuen bitartez. Horrela, ondorioak ate-
ra ahal izan dira, galdera asko mahai gainean jarri dira eta
hainbat gomendio bildu dira, txosten berezi honetan jaso
direnak hain zuzen ere. Espero dugu erabilgarri suerta­tzea
politika publikoen ebaluazioa egite aldera.
Nola egin dugun
4.1. 
Informazioa biltzea
Metodologia irekia
erabili da, txosten honen garapenean
parte hartu duten hainbat eragileren orientazioak eta ekarpe-
nak integra­tzeko gai dena. Horrela errealitatearen az­terketa
egite aldera garran­tzi handikoak diren faktoreak identifika-
tu ahalko dira, hala nola, erabileraren inhibi­tzaileak, an­
tzemandako oz­topoak, asebete­tze maila, estali gabeko be-
harrak, alderdi motiba­tzaileak erabilera handiago­tzeko edo
3
Pisani, F. (2008): Inauguración del Espacio Red de Prácticas
y Culturas Digitales, UNIA.
.
E-
inklusioa
eta
E
uskadin
herritarrek
ikt
en
bitartez
gizartean
eta
eremu
publikoan
parte
hartzea
32
(
I). Txostenaren aurkezpena
I
Aurrekoa
ikusi